III Edycja China Expo Poland: Firmy motoryzacyjne z Chin zaprezentowały się w Warszawie

 

Części i akcesoria motoryzacyjne, chińskie jednoślady, a także elektryczne samochody obejrzało ponad 5100 zwiedzających na III Targach China Expo Poland. Swoją ofertę prezentowało tu ponad 200 producentów i importerów z Państwa Środka, z czego około połowę stanowiły firmy działające w branży motoryzacyjnej. Wydarzenie zainaugurowała uroczysta ceremonia, w której uczestniczyło wiele ważnych osobistości ze świata polityki, dyplomacji i biznesu. W trakcie targów odbyły się też konferencje dotyczące różnych aspektów prowadzenia biznesu z Chińczykami. Największą popularnością cieszyły się spotkania dotyczące importu z Dalekiego Wschodu. Nie zabrakło też atrakcji nawiązujących do chińskich tradycji - można było obejrzeć efektowny taniec lwa, taniec z wachlarzami bojowymi, a także wziąć udział w różnorodnych warsztatach i konkursach.

 

Uroczyste rozpoczęcie

China Expo Poland rozpoczęły się od uroczystej ceremonii. Swoją obecnością otwarcie uświetnili Wang Wengang – radca polityczny Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Mao Wan Qing – prezes Chińskiej Rady Promocji Handlu Międzynarodowego miasta Taizhou oraz Tian Guofeng z Chińskiego Międzynarodowego Centrum Wymiany Technicznej i Ekonomicznej. Licznie przybyli również przedstawiciele polskiego świata polityki, dyplomacji i biznesu. Administrację rządową i parlament reprezentowali m.in. Roman Kaczor, poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i przewodniczący Polsko-Chińskiej Grupy Parlamentarnej oraz Danuta Sojka-Andrzejewska, która przybyła na wydarzenie w imieniu wicepremiera, Ministra Gospodarki, Janusza Piechocińskiego – patrona honorowego Targów China Expo Poland. Ponadto, w ceremonii uczestniczyli ambasadorzy takich państw jak Korea, Pakistan, Rosja, Serbia, Słowenia i Tajlandia. Nie zabrakło też reprezentantów instytucji z branży motoryzacyjnej - Andrzeja Witkowskiego, prezesa Polskiego Związku Motorowego, który objął patronat honorowy nad targami i Romana Kantorskiego, prezesa Polskiej Izby Motoryzacji – partnera merytorycznego China Expo Poland. Podczas otwarcia miało miejsce ważne biznesowe wydarzenie. W obecności wszystkich gości zawarte zostało porozumienie o współpracy strategicznej między Chińską Radą Promocji Handlu Międzynarodowego miasta Taizhou a MT Polska. Ma ono na celu promowanie współpracy gospodarczej i handlowej między Polską a Chinami, a także zapewnienie przedsiębiorcom z tych krajów korzystnych warunków do rozwoju za granicą. Ceremonię zakończyło przecięcie wstęgi, a także widowiskowy taniec lwa, który jest nieodłącznym elementem wielowiekowej tradycji Chin.

Motoryzacyjne rozwiązania z Chin

Nowością tegorocznej edycji był szczególnie rozbudowany sektor motoryzacyjny. W ofercie wystawców pojawiły się części do samochodów osobowych i dostawczych, a także rozmaite akcesoria do aut prosto z Chin. - Na China Expo Poland wystawiamy się po raz pierwszy. Wytwarzamy dwa rodzaje produktów - pierwszy to felgi samochodowe, a drugi to odlewy aluminiowe do aut czy motocykli.  Jeszcze nie jesteśmy obecni z naszą ofertą w Polsce, ale chcielibyśmy rozwijać się na tym rynku. Mieliśmy już kilka rozmów handlowych na targach. Liczę, że kiedy wrócimy do Chin, skontaktujemy się z tymi firmami i rozpoczniemy współpracę – oceniła Jessie Guo z firmy Zhejing Shengda Automobile & Motorcycle Industrial. Wśród motoryzacyjnych propozycji nie zabrakło też chińskich pojazdów - uwagę zwiedzających przyciągały skutery czy auta elektryczne z Państwa Środka. – China Expo Poland to bardzo dobre wydarzenie. Przyszło sporo zwiedzających. My osiągnęliśmy swój cel, bo odbyliśmy naprawdę dużo rozmów z przedsiębiorcami i przez te dni zyskaliśmy wielu potencjalnych klientów. Nasza firma produkuje auta elektryczne o marce ZD. To samochód, który nie emituje spalin, jest cichy i przyjazny środowisku – powiedział przedstawiciel firmy Xin Da Yang Group, która poszukiwała w Polsce dystrybutorów.

Z myślą o polskich przedsiębiorcach

Targom China Expo Poland 2013 towarzyszył szereg konferencji poświęconych różnorodnym aspektom polsko-chińskiego biznesu. Nie zabrakło spotkań dedykowanych branży motoryzacyjnej –tematyka objęła m.in. homologację, specyfikę chińskiego rynku motoryzacyjnego i możliwości, jakie stwarza on dla polskich przedsiębiorców. Ogromną popularnością cieszyły się spotkania związane ze sprowadzaniem produktów z Chin, w tym konferencja „Import z Chin: jak to robić i czy wciąż warto”, prowadzona przez p. Leszka Ślazyka – twórcę portalu chiny24.com.

 

- Zainteresowanie kolejną już edycją China Expo Poland bardzo nas cieszy. Pokazuje, że zarówno  Polakom jak i Chińczykom cały czas zależy na zacieśnianiu współpracy gospodarczej pomiędzy naszymi krajami. Potwierdzeniem jest też porozumienie zawarte na targach – wyjaśnił Bartosz Sosnowski, prezes zarządu MT Polska, która wspólnie z China Town Travel organizuje China Expo Poland. – Co ważne, Polaków interesuje nie tylko sama oferta chińskich wystawców. Chcą też wiedzieć, jak z sukcesem z nimi współpracować. Zorganizowane na targach konferencje okazały się strzałem w dziesiątkę. Przez trzy dni wzięło w nich udział kilka tysięcy osób. Oczywiście nie brakowało też targowych atrakcji – dodał Bartosz Sosnowski.

 

Dalekowschodnie atrakcje

China Expo Poland to nie tylko wydarzenie wspierające przedsiębiorczość, ale także doskonała okazja do bliższego poznania kultury Chin. Goście tegorocznej edycji mieli okazję wziąć udział w serii spotkań na temat chińskiej medycyny naturalnej, gdzie mogli usłyszeć między innymi o Li Ching Yunie - dalekowschodnim zielarzu, który przeżył w zdrowiu ponad 250 lat. Przedstawiono również zagadnienia z zakresu chińskiej astrologii i historii kaligrafii. Dla zainteresowanych wystrojem wnętrz zorganizowano spotkania dotyczące tradycyjnego wyposażenia chińskiego domu, a także urządzenia nowoczesnego mieszkania z orientalnymi akcentami. Ponadto przygotowano pokazy i warsztaty wschodnich sztuk walki oraz degustacje chińskiej kuchni. Nie zabrakło konkursów dla zwiedzających. Dla amatorów fotografii przygotowano konkurs, w którym zgłaszane były zdjęcia w dwóch kategoriach - chiński motyw wpleciony w polską rzeczywistość oraz polski motyw wpleciony w chińską rzeczywistość. W drugiej zwyciężyła nawet fotografia z motoryzacyjnym akcentem – malucha w Pekinie w 1991 roku. We współpracy z fińskimi liniami lotniczymi Finnair zorganizowano z kolei specjalny konkurs „Poleć z FINNAIR do Chin”, którego zwycięzca został nagrodzony biletem lotniczym do Państwa Środka.

Patroni i partnerzy

Patronaty honorowe nad III edycją China Expo Poland objęli: Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Związek Banków Polskich, Polski Związek Motorowy, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich i Krajowa Izba Gospodarcza. Partnerem strategicznym wydarzenia były linie lotnicze Finnair, merytorycznym - Polska Izba Motoryzacji, a sponsorem – firma Klucz Mobile.

 

Więcej informacji o China Expo Poland znajduje się na www.china-expo.pl.